De gebruikservaring van Florenz Oomens met zijn


Moto Guzzi CALIFORNIA III
( 1990 )



 


--> Terug naar de  - pagina

24 oktober 2006,
 

Hij vertelt over zijn schatje:


Eigen eerlijke ongezouten kritiek over het apparaat waar jij:

en/of - je hart aan verloren hebt    (helemaal)                                     DOUBLE CHECK  
en/of - al je centen voor weggebracht hebt (bijna)                                              CHECK  
en/of - je elke dag gruwelijk aan ergert   (soms)                                                 CHECK
en/of - eigenlijk nog nooit serieus over na gedacht hebt                                  XXXXX 
 (nvt bedoelt hij denk..)
en/of - zojuist aan herinnerd bent dat ie in de schuur onder het stof staat    CHECK
en/of - al 17x mee onderuit bent geschoven maar toch niet weg wil doen      XXXXX 
(nvt bedoelt hij denk..)

 

Tja ,

14 augustus dit jaar heb ik hem al weer 10 jaar bij mij in de garage en schuur staan.

 

Na begonnen te zijn met een PUCH 250SGS 2-takt dubbelzuiger uit ’54, gekocht op Vehikel in Utrecht en die we geheel gestript hebben om op te knappen (ik heb hem nog steeds), heb ik twee heerlijke Suzuki Intruders van 750 en 1400 CC  samen een jaar of vijf gereden.

Ik kwam toentertijd  meer dan wekelijks in De Bruine Pij in Breda, toen nog een motorcafé, omdat je nog voor de deur kon parkeren. Er waren dagen bij dat er zo’n vijftig stonden na een middagje toeren. Vaak stond er dan ook een motor tussen met een lekker vette buik, zonder plaatwerk eromheen, en een gèèf grote tank erboven. Donker groen en met een vogel op de tank. DIE MO´K OOK EEN KEER ‘EBBE.

Tien jaar geleden was het dus zover, het ging steeds meer kriebelen en de goed bevallende 1400 Intruder verloor het van de emotie, die al zo lang mijn hoofd deed tollen.

14 augustus 1996 heb ik hem gekocht, na met de Intruder wel 15 motorzaken te hebben bezocht, om een betaalbar en mooi exemplaar te vinden.

Dan begint het pas, want van de zes punten die Roland bij zijn oproep heeft staan gelden bij mij toch wel 4 stuks denk ik.

 

Ik kreeg drie maanden Bovag garantie en die had ik hard nodig, De eerste 500 KM  was ik al drie of vier keer terug geweest omdat de motor als één-cylinder door het  leven wilde. Uiteindelijk heb ik andere ontstekingsunits gekregen en toen deed hij het pas lekker.  Nog een 1000KM beurt afgedongen en gekregen en dat was geloof ik de laatste keer dat hij een garage heeft gezien. De rest heb ik zelf wel gedaan.

 

Sindsdien heb ik er zo’n 50.000 KM mee gereden, niet gek veel in tien jaar, maar ja, wel allemaal just for the fun. Toen we de Kids nog niet hadden , tot voor een vijfeneenhalf jaar, had hij het druk ,in de weekends, maar ook in de vakanties.

Hij heeft veel landen gezien, o.a Slovenië, Kroatië, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein,  Frankrijk en natuurlijk ook Duitsland, Luxemburg, België.

In Slovenië had de koppelingskabel het wel gehad en brak toen boven op een bergpas.

Daar sta je dan met je liefje, en je motor. De oorlog in Joegoslavie net voorbij en nergens geen motorzaak te bekennen natuurlijk, en ook in Italie is in het weekend alles dicht (is dat niet de Wet van Murphy ?). Ik heb hem toen maar eens kennis laten maken met voetkoppeling. Vond ie niet zo erg, maar de ene overgebleven voorrem had er meer moeite mee. Samen hebben we het nog zo’n 3000 KM volgehouden tot aan de nieuwe kopppelingskabel.

 

Toen kwam Koen, en  de kilometers per jaar namen zeer drastisch af, maar voor een goed doel toch?

Daarna zijn de kilometers voornamelijk in de weekends en motorclub tochten onder de wielen doorgedraaid.

Met de komst van Benthe bleven bijna alleen de SSV weekendjes over en die konden we soms ook niet, waardoor soms dikke stoflagen dienen worden afgebikt om weer eens te kunnen rijden. En zoals in het afgelopen SSV weekend is gebleken zijn ook accu’s het er niet mee eens om werkloos te zijn.

 

Schade heeft hij nooit gehad, behalve die keer dat een paard in Duitsland zonodig een keertje Domino wilde spelen met zes motoren, waarvan de mijne de laatste in de rij was.

800 gulden ‘schade’, en een remhandle van 80 gulden vervangen.

 

We hebben het hier natuurlijk over mijn MOTO GUZZI CALIFORNIA III uit 1990

 

 

Groetjes FOOM

 



-->
-->  

Laatste onderhouds-sessie aan deze deel-pagina was op: 29.10.2006 01:02